komentarzbiblijny.pl

"Zanim wyjdzie dekret i dzień przeminie jak plewy; zanim przyjdzie na was zapalczywość gniewu PANA, zanim przyjdzie na was dzień gniewu PANA. Szukajcie PANA, wszyscy pokorni ziemi, którzy wypełniacie jego prawo; szukajcie sprawiedliwości, szukajcie pokory, może ukryjecie się w dniu gniewu PANA" (So. 2:2,3)

jesteś tutaj: > > > ozeasza


Komentarze do księgi Ozeasza

Omówione fragmenty: ---

Omówione fragmenty: ---

Omówienie księgi Ozeasza

W pierwszych słowach księga Ozeasza wskazuje okres służby proroka "za dni Uzjasza, Jotama, Achaza, Ezechiasza, królów Judy, i za dni Jeroboama, syna Joasza, króla Izraela", a więc co najmniej 34 lata. O nim samym wiemy z treści księgi tylko tyle, że był synem Beeriego. Imię Ozeasz, po hebrajsku Hoszea, jest inną formą imienia Hoszajach, które oznacza "wybawiony przez Jah". Choć w księdze znajdują się nawiązania do Judy, głównym adresatem proroctwa było 10-pokoleniowe królestwo Izraela. Efraima, dominujące plemię Izraela, wymieniono w proroctwie 37 razy, a jego stolicę Samarię 6 razy. Izraela przedstawia proroctwo jako niewierną żonę, która oddała się obcym za dobra doczesne, nie rozumiejąc, że jej jedyny prawowity mąż zapewnia jej wszelki dobrobyt. Księga Ozeasza piętnuje niewierność Izraela i zapowiada jego upadek, choć w końcowych rozdziałach daje także powód do nadziei. Odrzucenie narodu nie będzie bowiem wieczne i przyjdzie czas, kiedy "on nas uzdrowi":
- Ozeasza 1 - okres działalności Ozeasza (1); na polecenie Pana prorok bierze sobie za żonę nierządnicę, a ich trzem synom nadaje symboliczne imiona zapowiadające upadek królestwa Izraela (2-9); jednak liczba synów Izraela będzie jak piasek morski, którego nie można zmierzyć ani zliczyć. I stanie się, że w miejscu, gdzie im mówiono: Nie jesteście moim ludem, będzie się do nich mówić: Wy jesteście synami Boga żywego (10);
- Ozeasza 2 - Izrael jako niewierna żona, która opuściła swojego męża Jahwe i wzięła sobie kochanków (pogańskie bóstwa) dla dóbr doczesnych, nie rozumiając, że ma te dobra dzięki swojemu mężowi (1-13); łaska Pana dla Izraela, który powróci i znów będzie korzystać z błogosławieństw (14-22); zasieję go sobie na ziemi i zlituję się nad tym, który nie dostąpił miłosierdzia, i powiem do tego, który nie był moim ludem: Ty jesteś moim ludem! A on powie: Ty jesteś moim Bogiem (23);
- Ozeasza 3 - Ozeasz wykupuje cudzołożnicę, aby była mu wierna (1-5);
- Ozeasza 4 - PAN wnosi skargę przeciwko mieszkańcom tej ziemi, gdyż nie ma prawdy (1); krzywoprzysięstwo, kłamstwo, zabójstwo, kradzież i cudzołóstwo mnożą się, a morderstwo goni morderstwo. Dlatego ziemia będzie lamentować i marnieje wszystko, co w niej mieszka (2,3); mój lud ginie z braku poznania; a ponieważ ty odrzuciłeś poznanie, ja też ciebie odrzucę, abyś już nie był dla mnie kapłanem (6); ukarzę ich za ich drogi i oddam im za ich uczynki (9); mój lud radzi się u swego drewna, a jego kij mu odpowiada, bo duch nierządu wprowadza ich w błąd i uprawiali nierząd, odstępując od swego Boga (12);
- Ozeasza 5 - Izrael i Efraim upadną z powodu swojej nieprawości, upadnie wraz z nimi też Juda (5);
- Ozeasza 6 - Chodźcie i zawróćmy do PANA, bo on nas poszarpał i on nas uzdrowi; uderzył, a opatrzy nasze rany. Ożywi nas po dwóch dniach, a trzeciego dnia wzbudzi nas i będziemy żyć przed jego obliczem. Wtedy poznamy i będziemy się starać poznać PANA. Jego wyjście bowiem jest przygotowane jak zorza poranna, przyjdzie do nas jak deszcz wiosenny i jesienny, który nawadnia ziemię. Cóż mam ci uczynić, Efraimie? Cóż mam ci uczynić, Judo? Wasza dobroć bowiem jest jak obłok poranny, jak rosa, która rano znika. Dlatego ciosałem ich przez proroków, zabijałem ich słowami moich ust, aby wyszła światłość twoich sądów. Pragnę bowiem miłosierdzia, a nie ofiary, i poznania Boga bardziej niż całopalenia (1-6);
- Ozeasza 7 - odstępcy jak rozpalony piec piekarza (4-8);
- Ozeasza 8 - wyrok na Izrael. Oni bowiem posiali wiatr, będą zbierać wicher (1-14);
- Ozeasza 9 - znalazłem Izraela jak winne grona na pustyni, widziałem twoich ojców jak pierwszy owoc figowca na jego początku (10); Efraim jest powalony, ich korzeń wysechł, nie przynoszą owocu (16);
- Ozeasza 10 - Izrael jest próżną winoroślą, sam sobie przynosi owoc. Im więcej miał owocu, tym więcej pobudował ołtarzy, a im obfitsza była jego ziemia, tym piękniejsze wystawiał posągi. Ich serce jest rozdzielone, teraz są winni. On pokruszy ich ołtarze i zniszczy ich posągi (1,2);
- Ozeasza 11 - gdy Izrael był dzieckiem, umiłowałem go, a z Egiptu wezwałem mego syna. Prorocy wzywali ich, ale oni tym bardziej odchodzili sprzed ich oblicza. Składali ofiary Baalom i palili kadzidło rzeźbionym bożkom (1,2); Jakże mógłbym cię porzucić, Efraimie? Jakże mógłbym cię wydać, Izraelu? Jakże mógłbym cię równać z Admą i postąpić z tobą jak z Seboim? Moje serce odmieniło się we mnie, moja litość poruszyła się. Nie wykonam zapalczywości swojego gniewu i nie zniszczę Efraima ponownie, bo jestem Bogiem, a nie człowiekiem; Święty pośród ciebie. I nie nadciągnę przeciwko miastu. Pójdą za PANEM, który jak lew będzie ryczał. Gdy zaryczy, synowie z drżeniem przybiegną z zachodu. Przybiegną z drżeniem jak ptaki z Egiptu i jak gołębica z ziemi Asyrii i posadzę ich w ich domach, mówi PAN (8-11);
- Ozeasza 12 - PAN wiedzie też spór z Judą i ukarze Jakuba według jego dróg, odda mu według jego czynów (2);
- Ozeasza 13 - byli nasyceni dobrymi pastwiskami, ale gdy się nasycili, ich serce się wywyższyło; dlatego zapomnieli o mnie (6);
- Ozeasza 14 - Izraelu, nawróć się całkowicie do PANA, swego Boga. Upadłeś bowiem z powodu swojej nieprawości. Weźcie ze sobą słowa i zawróćcie do PANA. Mówcie do niego: Przebacz całą naszą nieprawość i daj to, co dobre, wtedy oddamy ci cielce naszych warg (1,2); uzdrowię ich odstępstwo i umiłuję ich dobrowolnie, bo mój gniew odwrócił się od nich.  Będę dla Izraela jak rosa, tak że rozkwitnie jak lilia i zapuści korzenie jak Liban. Jego gałęzie rozrosną się i jego piękno będzie jak drzewo oliwne, a jego woń jak Liban. Wrócą, aby siedzieć pod jego cieniem, ożyją jak zboże i rozkwitną jak winorośl, ich sława będzie jak wino Libanu (4-7); kto mądry, niech to zrozumie, a kto roztropny, niech to pozna. Drogi PANA bowiem są proste; sprawiedliwi po nich będą chodzić, ale przestępcy na nich upadną (9).

Materiał video:

Źródło: (link do strony w wersji polskiej)


Słowa kluczowe: księga Ozeasza komentarz opracowanie interpretacja
 
Przekłady wykorzystane w komentarzu Biblijnym:
UBG - Uwspółcześniona Biblia Gdańska (2017)
 
Data publikacji:
Ostatnia aktualizacja: 12-01-2025


komentarzbiblijny.pl