Bóg obiecał Abrahamowi dwa rodzaje potomstwa: gwiazdy na niebie i piasek morski (Rdz. 22:17). Piasek reprezentuje potomostwo według ciała - cielesny Izrael. Gwiazdy reprezentują Izrael duchowy - "naród sprawiedliwy, który strzeże prawdy"; który postępuje w wierze śladami Abrahama, a zamiast obrzezki ciała ma obrzezkę serca przez ducha (Iz. 26:2; Jer. 4:4; Ez. 44:9; Rzym. 2:28,29). Cielesny Izrael objęty był Przymierzem Zakonu, pod którym służba Boża odbywała się w Przybytku (od czasów Salomona w świątyni), a cały naród względem przywilejów służby podzielony był na trzy grupy: 1) ogół ludu (z wyjątkiem pokolenia Lewiego) nie miał wstępu na teren Przybytku, natomiast zobowiązany był składać ofiary określone przepisami prawa (za pośrednictwem kapłaństwa), 2) potomkowie Lewiego (z wyjątkiem Aarona i jego potomków) sprawowali funkcje pomocnicze przy Przybytku oraz 3) kapłani (Aaron i jego potomkowie) sprawowali służbę w Przybytku oraz składali ofiary.
Izrael według ciała był narodem typicznym, którego prawa, instytucje, a nawet niektóre osoby i wydarzenia, miały znaleźć większe wypełnienie w Izraelu według ducha. Jeśli Zakon był 'cieniem rzeczy przyszłych' (Kol. 2:17), wówczas także typiczny podział na lud, lewitów i kapłaństwo powiniem znaleźć swoje wypełnienie. I tak rzeczywiście jest. Jeśli ów podział reprezentuje 'bliskość' tudzież 'stopień wtajemniczenia' względem służby przymierza, obserwujemy, że w domu wiary osoby znajdują się na różnych etapach rozwoju i różnymi działami służby się zajmują. Od lewitów poczynając, potomkowie Lewiego zostali wzięci w zamian za pierowodnych Izraela, którzy zachowali życie w noc wyjścia z Egiptu (Lb. 3:11-13). Pod Nowym Przymierzem pierworodnymi są ci, którzy w obecnym wieku Ewangelii dostępują zrodzenia z ducha (Jak. 1:18). W praktyce oznacza to, że osiągnęli poziom rozwoju w podstawach prawdy: zarówno umysłem, który rozumie podstawowe nauki Biblii i potrafi je stosować, jak i charakterem.
Lewici pod Przymierzem Zakonu są podzieleni na trzy rodziny: Kehatytów, Merarytów i Gersonitów. Każda z rodzin ma swoje określone zadania, które typicznie wskazują na zadania lewitów pod Nowym Przymierzem. Kehatyci są strażnikami sprzętów służby Przybytku (nauki odnośnie powołania i wyboru Kościoła), Meraryci są strażnikami desek, słupów i podstaw (podstawowe nauki Biblijne odnośnie odkupienia i usprawiedliwienia), Gersonici natomiast są strażnikami przykryć i zasłon Przybytku (nauki wyznaniowe przykrywające odnośne prawdy Słowa Bożego). Szczególne miejsce względem Bożej służby zajmowało kapłaństwo. Tylko kapłani bowiem sprawowali służbę w Świątnicy, spożywając chleby pokładne w świetle świecznika oraz paląc kadzidło. Spożywanie chleba w świetle świecznika oznacza przyjmowanie nauki bezpośrednio z tekstu Słowa Bożego w świetle posiadanego ducha (Mt. 4:4; lewici uczą się Słowa za pośrednictwem kapłanów). Palenie kadzidła reprezentuje roztaczanie woni poznania Bożego przez ewangelizację, nauczanie i proroctwo (2 Kor. 2:14).
Największą liczebnie klasą typicznego Izraela był lud. Izrael jest narodem wybranym, zatem każdy członek ludu w antytypie należy do wybranych. Praktyczną konsekwencją tego faktu jest udział w Bożym duchu miłości prawdy, który prowadzi wybranych do podejmowania służby dla Słowa Bożego w jego poznawaniu, ogłaszaniu i nauczaniu. Członkowie ludu są na początku tej drogi. Wierne podążanie za duchem w poznawaniu nauki o Chrystusie i stosowaniu jej będzie z czasem źródłem nowego narodzenia, a tym samym będzie oznaczało 'awans' do klasy lewickiej. Nie ma bowiem powołania do tej czy innej klasy w Kościele. Wszyscy jesteśmy powołani do chwały królewskiego kapłaństwa (1 Pt. 2:9). Zmierzamy jednak do tego celu, pokonując pewne etapy duchowego rozwoju; etapy przedstawione w podziale Izraela na lud, lewitów i kapłanów. Fakt, iż lewici i kapłani reprezentują jedno pokolenie, a lud pozostałych 11, sugeruje podobną proporcję w domu wiary. Wiedza ta tym bardziej powinna skłaniać jej posiadczy do analizowania swojej wiary, aby ten właściwy cel powołania nie umknął.
Powiązane tematy:
- wykłady tematyczne: Lud, lewici i kapłani wieku Ewangelii, Gennao - zrodzenie czy spłodzenie z ducha, Chrzest duchem, Wybrani, niewybrani i ich doświadczenie wiary
- komentarze proste: Lb. 3:11-13, Rzym. 2:28,29, Rzym. 4:11,12, 2 Kor. 2:14-17
- komentarze rozszerzone: Rzym. 4:11,12