komentarzbiblijny.pl

"Zanim wyjdzie dekret i dzień przeminie jak plewy; zanim przyjdzie na was zapalczywość gniewu PANA, zanim przyjdzie na was dzień gniewu PANA. Szukajcie PANA, wszyscy pokorni ziemi, którzy wypełniacie jego prawo; szukajcie sprawiedliwości, szukajcie pokory, może ukryjecie się w dniu gniewu PANA" (So. 2:2,3)

jesteś tutaj: > > > >


Komentarz do Kol. 3:12-14 [miłość związką doskonałości]

"Przetoż przyobleczcie jako wybrani Boży, święci i umiłowani, wnętrzności miłosierdzia, dobrotliwość, pokorę, cichość, cierpliwość, znaszając jedni drugich i odpuszczając sobie wzajemnie, jeźli ma kto przeciw komu skargę: jako i Chrystus odpuścił wam, tak i wy. A nad to wszystko [przyobleczcie] miłość, która jest związką doskonałości" (BG)

Streszczenie komentarza: w Kol. 3:12-14 apostoł Paweł wymienia szereg owoców ducha - cech, które mają zostać rozwinięte w charakterach wierzących. Ich główną zasadą/ podstawą jest miłość agape - pragnienie poznawania oraz stosowania prawdy, dlatego apostoł pisze, że miłość jest 'związką doskonałości'. Apostoł adresuje słowa ww. fragmentu do wybranych, tj. wierzących, którzy przez pokutę ('święci') stali się odbiorcami Bożej miłości (tj. zostali 'umiłowani') i dzięki poddawaniu się jej wpływowi mogą wzrastać do doskonałości Chrystusa.

W Nowym Testamencie znajdziemy kilka katalogów owoców ducha. Prawdopodobnie najbardziej znany w - "Owocem zaś Ducha jest miłość, radość, pokój, cierpliwość, życzliwość, dobroć, wiara; (23) Łagodność, powściągliwość" (UBG). Owoc ducha znajdziemy także w , choć 'zestaw' nie jest tożsamy z tym wymienionym przez Pawła - "Dlatego też, dokładając wszelkich starań, dodajcie do waszej wiary cnotę, do cnoty poznanie; (6) Do poznania powściągliwość, do powściągliwości cierpliwość, do cierpliwości pobożność; (7) Do pobożności braterską życzliwość, a do życzliwości braterskiej miłość" (UBG). Fragment Kol. 3:12-14 jest kolejnym, który wylicza szereg owoców ducha, które powinny być rozwijane przez wybranych do uczestnictwa w Chrystusie:

  • Wnętrzności miłosierdzia - greckie oiktirmos (G3628) oznacza litość, współodczuwanie z kimś, kto znalazł się w trudnej sytuacji. Istotą oiktirmos jest odczuwanie tych samych emocji, które są w drugim człowieku. Emocje natomiast są domeną ciała. Stąd w Nowym Testamencie oiktirmos występuje w liczbie mnogiej (tak jak mnogie są organy ciała). Dlatego też Biblia Gdańska mówi o 'wnętrznościach miłosierdzia'. Kol. 3:12 jest co prawda jedynym przypadkiem w Biblii, w którym oiktirmos występuje w liczbie pojedynczej, ale Paweł także i tutaj uczynił bezpośrednie odwołanie do ciała, dosłownie czytamy bowiem o sercu litości (GP). Ciekawostką jest fakt, że czasownik oiktiró (G3627), od którego pochodzi oiktirmos, Biblia przypisuje wyłącznie Bogu (Rzym. 9:15). Oznacza to, że choć z natury jesteśmy w swoim charakterze pozbawieni tej cechy, to powinniśmy ją rozwijać przez rozwój w rozumieniu prawdy i naśladownictwo Pana. Pisząc o "wnętrzności miłosierdzia" w Kol. 3:12, Paweł podkreśla, że ten sposób reagowania na drugiego człowieka musi także stać się integralną częścią naszego charakteru (por. Flp. 2:1,2).
  • Dobrotliwość - greckie chrestotes (G5544) tłumaczone jest jako dobrotliwość lub życzliwość. W ten sam sposób tłumaczone jest także chrestos, choć określenia te nie są zupełnymi synonimami. Chrestos (G5543) bowiem działa w obszarze miłości obowiązkowej, chrestotes - nieobowiązkowej, czy też ofiarniczej. Posiadając w swoim charakterze chrestotes, gotowi jesteśmy wyświadczać innym dobro również kosztem swoich własnych praw, wygód, etc. O tym nauczał nasz Pan Żydów w Kazaniu na Górze: "I temu, który się z tobą chce prawować, a suknię twoję wziąć, puść mu i płaszcz; A kto by cię przymuszał iść milę jednę, idź z nim i dwie; Temu, co cię prosi, daj, a od tego, co chce u ciebie pożyczyć, nie odwracaj się" (Mt. 5:40-42 BG). Żydom, od których Zakon wymagał kierowania się we wzajemnych relacjach raczej prawem sprawiedliwości, nasz Pan zaleca przyjęcie postawy ofiary, bowiem tylko przez poświęcenie spraw tego świata można uzyskać dziedzictwo w rzeczach świata przyszłego.
  • Pokora - greckie tapeinofrosyne (G5012) to dosłownie "niskie rozumienie". Definicję pokory podaje apostoł Paweł w Flp. 2:3,4 - "a niczego nie pragnąc dla niewłaściwego współzawodnictwa ani dla próżnej chwały, lecz w pokorze oceniając jedni drugich za wyżej stojących od siebie. Niech każdy ma na oku nie tylko swoje własne sprawy, ale też i drugich!" (BT). Pokora to zatem nie tyle fałszywe pomniejszanie siebie, co dostrzeganie wartości drugiego człowieka - świadomość tego, że pogląd czy zrozumienie posiadane przez mojego brata może być dla mnie cenne. Źródłem naszej pokory jest przede wszystkim ocena naszego Stwórcy, bez którego jesteśmy tylko prochem ziemi, a który obdarza swoim duchem kogo chce i w takiej mierze, w jakiej doradza jego wola (Jak. 4:10; 1 Pt. 5:6; Obj. 3:17,18).
  • Cichość - greckie prautes (G4236) tłumaczone jest jako cichość, skromność, łagodność, delikatność. Jego sensem jest łagodna uległość w umyśle i sercu - w umyśle, jeśli jesteśmy gotowi się uczyć i dostrzegamy ograniczenia swojego poznania; w sercu, jeśli trwamy w posłuszeństwie Bogu i szukamy Jego woli na pierwszym miejscu. Cichość nie jest tożsama z pokorą. Pokora jest właściwą samooceną. Cichość jest uzewnętrznieniem sposobu, w jaki ta właściwa samoocena wpływa na nasze relacje. Pokora jest zatem składnikiem cichości, ale nie cichością samą w sobie (por. Mt. 11:29; Ef. 4:2).
  • Cierpliwość - sens greckiego makrothymia (G3115) został objaśniony przez apostoła Pawła w Kol. 3:13 - "znaszając jedni drugich i odpuszczając sobie wzajemnie, jeźli ma kto przeciw komu skargę" (BG). Makrothymia tłumaczona jest jako cierpliwość, pobłażliwość lub nieskwapliwość. Jej sensem jest zachowywanie cichego i nie żywiącego urazy zachowania w obliczu wrogiego lub niesprawiedliwego zachowania innych osób wobec nas (por. Jak. 5:10; 2 Pt. 3:15).

Trzeba podkreślić, komu apostoł Paweł poleca rozwijanie owocu ducha - "przyobleczcie jako wybrani Boży, święci i umiłowani" (Kol. 3:12). Są zatem warunki, które muszą zostać spełnione, aby rozwój charakteru mógł być efektywny. Poczynając od końca, warunkiem wydawania owocu ducha jest 'umiłowanie' nas przez Boga, tzn. obdarzenie Boską miłością. Agape [G0026], o której pisze apostoł Paweł w Kol. 3:14, jest zdefiniowana w Biblii jako miłość prawdy - pragnienie jej poznawania i stosowania w posłuszeństwie względem Boga i jego Prawa (Jn. 3:16; ; 2 Tes. 2:10; 1 Jn. 5:3). Rozwój charakteru jest wynikiem stosowania prawdy (Jak. 1:22-25). Dlatego apostoł Paweł nazywa agape "związką doskonałości", ponieważ jest to pierwszy i najważniejszy owoc ducha, który jest niezbędny do wzrostu charakteru we wszystkich duchowych aspektach (1 Kor. 13:13).

Drugi niezbędny warunek zawarty jest w określeniu 'święci'. Greckie hagios [G0040] oznacza 'poświęcony' lub 'uświęcony'. Poświęcony czyli oddzielony od grzechu; uświęcony czyli rozwinięty w owocach ducha. Kontekst Kol. 3:12 wskazuje na pierwsze znaczenie. Uświęcenie jest naszym 'przyoblekaniem' owoców ducha, nie może zatem uświęcenie być warunkiem uświęcenia. Niezbędne jest natomiast poświęcenie - nasze oddzielenie od grzechu przez pokutę. Greckie metanoia oznacza 'zmianę myślenia' [G3341]. Jest zatem pokuta aktem umysłu/ ducha, który świadomie odwraca się od postępowania niezgodnego z zasadami prawa Bożego. Choć charakter nadal tkwi w dawnych przyzwyczajeniach, duch jest już 'po drugiej stronie' i rozpoczyna proces naszego uświęcenia - rozwijania owocu ducha w charakterze/ przeobrażania na obraz Jezusa Chrystusa.

Na koniec to, co w rzeczywistości jest początkiem - Boży wybór. Pisze apostoł Paweł: "Błogosławiony niech będzie Bóg i Ojciec naszego Pana Jezusa Chrystusa, który pobłogosławił nas wszelkim duchowym błogosławieństwem w miejscach niebiańskich w Chrystusie. (4) Jak nas wybrał w nim przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nienaganni przed jego obliczem w miłości" (). Celem wyboru jest, "abyśmy byli święci [uświęceni] i nienaganni przed jego obliczem w miłości". A więc ponownie pojawia się wątek celu wyboru jakim jest nasze uświęcenie/ wydawanie owocu ducha oraz wątek miłości prawdy jako 'związki doskonałości'/ fundamentu, na którym powstają wszystkie drugo- i treciorzędne łaski charakteru. Samo określenie wyboru oznacza jednak, że są także niewybrani. I to obserwujemy na co dzień. W zborze w Tesalonice Paweł wie, "że zostaliście wybrani przez Boga; (5) Gdyż nasza ewangelia nie doszła was tylko w słowie, ale także w mocy i w Duchu Świętym, i w pełnym przekonaniu" (). Z drugiej strony odrzucenie Ewangelii lub zaledwie letnie jej przyjęcie takiego świadectwa wyboru nie dostarczają.

Co zatem się dzieje według opisu podanego przez apostoła Pawła w Kol. 3:12-14: wybrani, którzy słyszą słowo o Chrystusie i reagują na nie pokutą, otrzymują w darze agape - miłość, która w swojej istocie jest emocją (wlewaną przez ducha w serce; ), ale ukierunkowaną na prawdę Słowa Bożego. Poddawanie się jej przez wierzących oznaczać będzie stopniowy wzrost w zrozumieniu, a jego praktykowanie z kolei stopniowy wzrost w łaskach charakteru. Pisząc do Kolosan 'przyobleczcie', apostoł wzywa ich zatem do poddania się temu Bożemu darowi; uświadomienia sobie, że ten żar ducha, który towarzyszy wierze w początkowym okresie, nie może tylko żarem pozostać, ale musi przynieść dalszą konsekwencję w postaci naszego przeobrażania się w umyśle i charakterze na obraz Pana.


Słowa kluczowe: Kol. 3:12-14, owoc ducha świętego
 
Przekłady wykorzystane w komentarzu Biblijnym:
BG - Biblia Gdańska
UBG - Uwspółcześniona Biblia Gdańska
GP - Grecko-Polski Nowy Testament, wyd. interlinearne
 
Data publikacji:
Ostatnia aktualizacja: 22-06-2025


komentarzbiblijny.pl